Obecní úřad Bílá Voda
Kamenička 37
790 69 Bílá Voda
Česká Republika
Čtyři koncerty vynikajících umělců nabízí Brossmannův festival duchovní hudby. Koncerty se konají již šestým rokem každou červnovou neděli vždy od 16.00 hodin v kostele Navštívení Panny Marie v Bílé Vodě.
Profesionální ansámbl, zabývající se stylovou interpretací děl starších slohových období v autentické interpretaci na dobové nástroje. Ansámbl má tři složky: orchestr, vokální ansámbl a sólisty. Členy jsou profesionální instrumentalisté a zpěváci z České republiky, Slovenska, Maďarska, Polska a Německa. Dramaturgii tělesa tvoří kantáty, opery, koncerty a symfonie převážně z období baroka a klasicismu.
12. 6. 2016 bude koncert Kateřiny Englichové a Martiny Kociánové.
Kateřina Englichová patří k výrazným osobnostem české harfové školy.
Spolupracovala s významnými umělci a soubory, ať již u nás nebo v zahraničí. Jako sólistka hrála pod taktovkou dirigentů Zdeňkem Mácalem, Jiřím Bělohlávkem ad. Několik let hrála s Filadelfským orchestrem. Její interpretační umění bylo oceněno v řadě soutěží. Vystupuje jako sólistka s mnoha našimi i zahraničními komorními a symfonickými orchestry. V roce1998 debutovala jakožto sólistka v newyorské Carnegie Hall.
Martina Kociánová se zúčastnila několika mezinárodních pěveckých soutěží. Pravidelně vystupuje s mozartovskýmTriem Amadeus, spolupracuje s řadou hudebních těles, například se Severočeskou filharmonií, Královéhradeckou filharmonií a Janáčkovou filharmonií Ostrava, hostovala v karlínském Hudebním divadle. Za činnost v oblasti umění jí Evropská unie umění v roce 2002 udělila Cenu Gustava Mahlera. V říjnu 2003 vydala své debutové album Jiná s klasicistními sopránovými áriemi.
Koncert komorního ansámblu s názvem „Ad Libitum“ bude 19.6.2016
Komorní ansámbl ve složení Martina Juríková – soprán, Alena Ondrišíková – viola, Roman Herodes – housle a Lukáš Michel – klavír. V jejich podání se mohou posluchači těšit na hudbu piaristických skladatelů (A.Brossmanna a jiných).
Martina Juríková pochází z Petrovic u Karviné. Sólový zpěv vystudovala na Janáčkově konzervatoři v
Ostravě. Věnuje se především interpretaci barokní a klasicistní hudby 20. a 21. století.
Alena Ondrišíková studovala na Janáčkově konzervatoři a Ostravské univerzitě. Během studií se stala laureátkou soutěže O cenu Beethovenova Hradce. Nyní je vedoucího skupiny viol Janáčkovy filharmonie Ostrava a violistkou Janáčkova komorního orchestru.
Roman Herodes pochází z Ostravy a vystudoval housle na Janáčkově akademii múzických umění v Brně. Je členem Janáčkovy filharmonie Ostrava ve skupině 1. houslí a Janáčkova komorního orchestru.
Lukáš Michel pochází z Karviné. Vystudoval umělecko-pedagogickou katedru Ostravské univerzity. V současné době se věnuje především výuce hry na klavír.
Závěrečný koncert „Čas je pomíjivý, píseň zůstává“ bude 26..6. 2016 a vystoupí Komorní sdružení Ostrava.
Komorní sdružení je skupina nadšenců sborového zpěvu. Jsou to zpěváci s dlouholetou sborovou praxí získanou působením i v jiných pěveckých tělesech. Pod vedením své dirigentky Pavly Dědičové má tento komorní sbor za sebou řadu úspěšných koncertních vystoupení a festivalových účastí. Pravidelně spolupracuje s Českým rozhlasem. Repertoár sboru zahrnuje širokou škálu žánrové rozmanitosti od polyfonních skladeb až po úpravy lidových písní. Přesvědčivou intonací a vysokou pěveckou technikou dokáží zpěváci citlivě vyjádřit emotivní obsah skladeb.
Brossmannův festival duchovní hudby se již stal nedílnou součásti hudební tradice v Bílé Vodě. Doufáme, že i v letošním roce bude účast hojná. Těšíme se, že všechny koncerty budou k radosti interpretů i posluchačů.
V neděli 5. června byl slavnostně zahájen šestý ročník Brossmannova festivalu duchovní hudby.
První koncert tohoto festivalu sliboval úžasný zážitek. Czech Ensemble Baroque nezklamal a předčil očekávání posluchačů.
Těžištěm dramaturgie Czech Ensemble Baroque je hudba období baroka a klasicismu interpretovaná v duchu stylového provádění děl starších slohových období. Šéfdirigentem tělesa je Roman Válek, úspěšný český dirigent, který se specializuje na velké vokálně-instrumentální tituly. Je zakladatelem Czech Ensemble Baroque, zabývá se hudbou 17. až 19. století v duchu stylové interpretace. Uměleckým krédem je dostat na česká pódia stěžejní díla renesanční, barokní a klasicistní literatury v dobové interpretaci. Členové orchestru hrají na originály nebo repliky dobových nástrojů, takže posluchači měli možnost slyšet hudbu tak, jak byla slyšet v 18. století. Samozřejmostí je práce v historických laděních, artikulace, znalost kontextu vzniku historických pramenů.
V kostele Navštívení Panny Marie, který byl v Bílé Vodě postaven pro piaristy zněla hudba starých piaristů Antonína Jana Nepomuka Brossmanna,největšího bělovoďáka všech dob a Antonína Mašáta. Nešpory od A.Brossmanna – Vesperae solemnes in C byly oceněny dlouhým potleskem. Po krátké přestávce slyšeli posluchači Missa S: Attalae Abbat a závěrečné Te Deum laudamus od A. Mašáta.
Czech Ensemble Baroque byl neuvěřitelný zážitek a tak zaslouženě orchestr i sólisté sklidili několikaminutový potlesk ve stoje.
Jako přídavek jsme slyšeli hudební hádanku, kterou nikdo z posluchačů neuhodl. Ve skladbě byla zamaskovaná píseň „Nechoď Janku přes Polanku“.
Druhá neděle v pořadí patřila dvěma noblesním dámám. Mezzosopranistka Martina Kociánová a harfistka Kateřina Englichová.
Pro harfistku Kateřinu Englichovou přitom zdejší prostředí není žádnou neznámou, neboť se festivalu již jednou zúčastnila a pro mnohé nedělní posluchače byla jistě velkým lákadlem. Pozorovat při hraní tuto přední českou harfistku, která je známá po celém světě a sama vede mistrovské kurzy např. v USA, Kanadě, Honkongu či Itálii, je vskutku fascinující. O to více, když se tóny harfy tentokráte spojily se zpěvem mezzosopranistky Martiny Kociánové, která je kromě mnohaletého moderování televizních zpráv známá také jako pěvkyně a historička.
Při své koncertní činnosti spolupracuje s Triem Amadeus, je členkou Tria Lyrico a za svoji činnost v oblasti umění ji byla udělena cena Gustava Mahlera Po nádherném koncertu, kde zazněly skladby A. Vivaldiho, J.S.Bacha, S. Prokopfjeva, P. Ebena, A. Dvořáka a mnoha dalších, nebylo překvapením, že obě umělkyně sklízely dlouhé ovace od posluchačů, kteří aplaudovali ve stoje.
Třetí neděli se představila Martina Juríková a komorní ansámbl „Ad Libitum“, který slavil na Brossmannově festivalu duchovní hudby opět úspěch. V neděli 19. 6. se v kostele Navštívení P. Marie opět rozezněla hudba starých piaristů. Po třech letech se do Bílé Vody vrátila Martina Juríková - soprán, Alena Ondrišíková – viola, Roman Herodes – housle, Lukáš Michel – klavír. Celý koncert laskavým slovem provázela paní Kateřina Michlová
Posluchači měli možnost slyšet od Giuseppa Tartiniho a Fritze Kreisiera variace na Coreliho téma, Christe eleison od Antonína Brossmanna a další. Všechny sklady, ať už to byla Gloria od Antonia Vivaldiho, nebo Missa brevis od Antonína Brossmanna v podání sopranistky Martiny Juríkové byly oceněny potleskem. Na profesionálně zahranou skladbu pro violoncello a klavír od Camilie Saint-Saens – Labuť v podání Aleny Ondrišíkové, která je také violistkou Janáčkova komorního orchestru odpověděli návštěvníci bouřlivým potleskem. Houslista Roman Herodes zazářil v houslovém sólu z pohádky „Radúz a Mahulena“. Vše doprovázel výborný klavírista Lukáš Michel. Proto všichni sólisté dostali nejvyšší ocenění a to dlouhotrvající ovace od posluchačů, kteří aplaudovali ve stoje.
Závěrečný koncert patřil nadšencům sborového zpěvu. Hostem bylo „Komorní sdružení Ostrava“. Sbor se představil v zaplněnému kostele Navštívení P. Marie v Bílé Vodě potěšil posluchače profesionálním podáním duchovních, klasických a lidových skladeb ve velmi vysoké kvalitě. Sbor si speciálně pro tento festival nacvičil skladbu od A. Brossmanna - Rorate breve a dlouhý potlesk byl pro zpěváky odměnou.
Sbor zpíval očividně s chutí a připravil návštěvníkům opravdový zážitek. Zpěváci s dlouholetou praxí, vysokou pěveckou technikou dokázali citlivě vyjádřit emotivní obsah skladeb. Pod taktovkou své dirigentky Pavly Dědičové získali srdce posluchačů, kteří aplaudovali ve stoje.
Bez finanční podpory Olomouckého kraje, SMOJ a dalších sponzorů by se festival nemohl konat v takové míře a rozsahu. Děkujeme za podporu a přízeň. LíJah