Obsah

Pozvánka na Brossmannův  festival duchovní hudby v Bílé Vodě.

     Čtyři koncerty vynikajících umělců nabízí Brossmannův festival duchovní hudby. Koncerty se konají již šestým rokem každou červnovou neděli vždy od 16.00 hodin v kostele Navštívení Panny Marie v Bílé Vodě.

První koncert bude  5.6.2016 a vystoupí Czech Ensemble Baroque.

     Profesionální ansámbl, zabývající se stylovou interpretací děl starších slohových období v autentické interpretaci na dobové nástroje. Ansámbl má tři složky: orchestr, vokální ansámbl a sólisty. Členy jsou profesionální instrumentalisté a zpěváci z České republiky, Slovenska, Maďarska, Polska a Německa. Dramaturgii tělesa tvoří kantáty, opery, koncerty a symfonie převážně z období baroka a klasicismu.

12. 6. 2016 bude koncert Kateřiny Englichové a Martiny Kociánové.

     Kateřina Englichová patří k výrazným osobnostem české harfové školy.
Spolupracovala s významnými umělci a soubory, ať již u nás nebo v zahraničí. Jako sólistka hrála pod taktovkou dirigentů Zdeňkem Mácalem, Jiřím Bělohlávkem ad. Několik let hrála s Filadelfským orchestrem. Její interpretační umění bylo oceněno v řadě soutěží. Vystupuje jako sólistka s mnoha našimi i zahraničními komorními a symfonickými orchestry. V roce1998 debutovala jakožto sólistka v newyorské Carnegie Hall.

     Martina Kociánová se zúčastnila několika mezinárodních pěveckých soutěží. Pravidelně vystupuje s mozartovskýmTriem Amadeus, spolupracuje s řadou hudebních těles, například se Severočeskou filharmonií, Královéhradeckou filharmoniíJanáčkovou filharmonií Ostrava, hostovala v karlínském Hudebním divadle. Za činnost v oblasti umění jí Evropská unie umění v roce 2002 udělila Cenu Gustava Mahlera. V říjnu 2003 vydala své debutové album Jiná s klasicistními sopránovými áriemi.

Koncert komorního ansámblu s názvem „Ad Libitum“ bude 19.6.2016

 

     Komorní ansámbl ve složení Martina Juríková – soprán, Alena Ondrišíková – viola, Roman Herodes – housle a Lukáš Michel – klavír. V jejich podání se mohou posluchači těšit na hudbu piaristických skladatelů (A.Brossmanna a jiných).

Martina Juríková pochází z Petrovic u Karviné. Sólový zpěv vystudovala na Janáčkově konzervatoři v

Ostravě. Věnuje se především interpretaci barokní a klasicistní hudby 20. a 21. století.

Alena Ondrišíková studovala na Janáčkově konzervatoři a Ostravské univerzitě. Během studií se stala laureátkou soutěže O cenu Beethovenova Hradce. Nyní je vedoucího skupiny viol Janáčkovy filharmonie Ostrava a violistkou Janáčkova komorního orchestru.

Roman Herodes pochází z Ostravy a vystudoval housle na Janáčkově akademii múzických umění v Brně. Je členem Janáčkovy filharmonie Ostrava ve skupině 1. houslí a Janáčkova komorního orchestru.

Lukáš Michel pochází z Karviné. Vystudoval umělecko-pedagogickou katedru Ostravské univerzity. V současné době se věnuje především výuce hry na klavír.

Závěrečný koncert „Čas je pomíjivý, píseň zůstává“ bude 26..6. 2016 a vystoupí Komorní sdružení Ostrava.

     Komorní sdružení je skupina nadšenců sborového zpěvu. Jsou to zpěváci s dlouholetou sborovou praxí získanou působením i v jiných pěveckých tělesech. Pod vedením své dirigentky Pavly Dědičové má tento komorní sbor za sebou řadu úspěšných koncertních vystoupení a festivalových účastí. Pravidelně spolupracuje s Českým rozhlasem. Repertoár sboru zahrnuje širokou škálu žánrové rozmanitosti od polyfonních skladeb až po úpravy lidových písní. Přesvědčivou intonací a vysokou pěveckou technikou dokáží zpěváci citlivě vyjádřit emotivní obsah skladeb.

     Brossmannův festival duchovní hudby se již stal nedílnou součásti hudební tradice v Bílé Vodě. Doufáme, že i v letošním roce bude účast hojná. Těšíme se, že všechny koncerty budou k radosti interpretů i posluchačů. 

 

 

 

  Brossmannův festival duchovní hudby v Bílé Vodě v červnu 2016.

 

     V neděli 5. června byl slavnostně zahájen šestý ročník Brossmannova festivalu duchovní hudby.

První koncert tohoto festivalu sliboval úžasný zážitek.  Czech Ensemble Baroque nezklamal a předčil očekávání posluchačů.

     Těžištěm dramaturgie Czech Ensemble Baroque je hudba období baroka a klasicismu interpretovaná v duchu stylového provádění děl starších slohových období. Šéfdirigentem tělesa je Roman Válek, úspěšný český dirigent, který se specializuje na velké vokálně-instrumentální tituly. Je zakladatelem Czech Ensemble Baroque, zabývá se hudbou 17. až 19. století v duchu stylové interpretace. Uměleckým krédem je dostat na česká pódia stěžejní díla renesanční, barokní a klasicistní literatury v dobové interpretaci. Členové orchestru hrají na originály nebo repliky dobových nástrojů, takže posluchači měli možnost slyšet hudbu tak, jak byla slyšet v 18. století. Samozřejmostí je práce v historických laděních, artikulace, znalost kontextu vzniku historických pramenů.

     V kostele Navštívení Panny Marie, který byl v Bílé Vodě postaven pro piaristy zněla hudba starých piaristů Antonína Jana Nepomuka Brossmanna,největšího bělovoďáka všech dob a Antonína Mašáta. Nešpory od A.Brossmanna – Vesperae solemnes in C byly oceněny dlouhým potleskem. Po krátké přestávce slyšeli posluchači Missa S: Attalae Abbat a závěrečné  Te Deum laudamus od A. Mašáta.

     Czech Ensemble  Baroque byl neuvěřitelný zážitek a tak zaslouženě orchestr i sólisté sklidili několikaminutový potlesk ve stoje.   

    Jako přídavek jsme slyšeli hudební hádanku, kterou nikdo z posluchačů neuhodl. Ve skladbě byla zamaskovaná píseň „Nechoď Janku přes Polanku“.

     Druhá neděle v pořadí patřila dvěma noblesním dámám. Mezzosopranistka Martina Kociánová a harfistka Kateřina Englichová.

     Pro harfistku Kateřinu Englichovou přitom zdejší prostředí není žádnou neznámou, neboť se festivalu již jednou zúčastnila a pro mnohé nedělní posluchače byla jistě velkým lákadlem. Pozorovat při hraní tuto přední českou harfistku, která je známá po celém světě a sama vede mistrovské kurzy např. v USA, Kanadě, Honkongu či Itálii, je vskutku fascinující. O to více, když se tóny harfy tentokráte spojily se zpěvem mezzosopranistky Martiny Kociánové, která je kromě mnohaletého moderování televizních zpráv známá také jako pěvkyně a historička.

     Při své koncertní činnosti spolupracuje s Triem Amadeus, je členkou Tria Lyrico a za svoji činnost v oblasti umění ji byla udělena cena Gustava Mahlera Po nádherném koncertu, kde zazněly skladby A. Vivaldiho, J.S.Bacha, S. Prokopfjeva, P. Ebena, A. Dvořáka a mnoha dalších, nebylo překvapením, že obě umělkyně sklízely dlouhé ovace od posluchačů, kteří aplaudovali ve stoje.

     Třetí neděli se představila Martina Juríková a komorní ansámbl „Ad Libitum“, který slavil na Brossmannově festivalu duchovní hudby opět úspěch.  V neděli 19. 6. se v kostele Navštívení P. Marie opět rozezněla hudba starých piaristů. Po třech letech se do Bílé Vody vrátila Martina Juríková - soprán, Alena Ondrišíková – viola, Roman Herodes – housle, Lukáš Michel – klavír. Celý koncert laskavým slovem provázela paní Kateřina Michlová

     Posluchači měli možnost slyšet od Giuseppa Tartiniho a Fritze Kreisiera variace na Coreliho téma, Christe eleison od Antonína Brossmanna a další. Všechny sklady, ať už to byla Gloria od Antonia Vivaldiho, nebo Missa brevis od Antonína Brossmanna v podání sopranistky Martiny Juríkové byly oceněny potleskem. Na profesionálně zahranou skladbu pro violoncello a klavír od Camilie Saint-Saens – Labuť v podání Aleny Ondrišíkové, která je také violistkou Janáčkova komorního orchestru odpověděli návštěvníci bouřlivým potleskem. Houslista Roman Herodes zazářil v houslovém sólu z pohádky „Radúz a Mahulena“. Vše doprovázel výborný klavírista Lukáš Michel. Proto všichni sólisté dostali nejvyšší ocenění a to dlouhotrvající ovace od posluchačů, kteří aplaudovali ve stoje.

     Závěrečný koncert patřil nadšencům sborového zpěvu. Hostem bylo „Komorní sdružení Ostrava“.  Sbor se představil v  zaplněnému kostele Navštívení P. Marie v Bílé Vodě potěšil  posluchače profesionálním podáním duchovních, klasických a lidových skladeb ve velmi vysoké kvalitě.  Sbor si speciálně pro tento festival nacvičil skladbu od A. Brossmanna - Rorate breve a dlouhý potlesk byl pro zpěváky odměnou.

     Sbor zpíval očividně s chutí a připravil návštěvníkům opravdový zážitek. Zpěváci s dlouholetou praxí, vysokou pěveckou technikou dokázali citlivě vyjádřit emotivní obsah skladeb. Pod taktovkou své dirigentky Pavly Dědičové získali srdce posluchačů, kteří aplaudovali ve stoje.

     Bez finanční podpory Olomouckého kraje,  SMOJ  a dalších sponzorů by se festival nemohl konat v takové míře a rozsahu. Děkujeme za podporu a přízeň.    LíJah